Rekonstrukcja wirtualna bitew
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Ponadto do Gwardii ów batalion milicji został włączony dopiero na przełomie stycznia i lutego 1808 (23 stycznia starego stylu).
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Kiedy po Pr. Eylau Konstanty przyprowadził posiłki, w skład armii weszło kilka jednostek milicji. Oficjalnie do awangardy przydzielono bataliony strzelców milicji: ołoniecki, nowogrodzki, pskowski i twerski (razem 16 kompanii). W dywizji 1. (złożonej przeważnie, ale nie tylko, z Gwardii) pod komendą Konstantego znalazły się dwa bataliony milicji: w brygadzie Baszuckiego czterokompanijny batalion milicji "carskiej" ("Impieratorskij") płka Troszczyńskiego rekrutowany z ludności ziem bezpośrednio carskich oraz "normalny" sanktpetersburski batalion strzelców milicji ppłka Werewkina. Ten pierwszy (pod Troszczyńskim) został w 1808 częścią Gwardii a ten drugi potem rozpuszczono. W drugim walczył poeta Batiuszkow (pod Werewkinem) i to ten właśnie batalion (a więc "normalny") walczył pod Bobrownikiem. Tam Batiuszkowa raniono w biodro.
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Wg "Dziennika działań bojowych..." zredagowanego pod okiem Bennigsena, po pierwszym starciu z Francuzami Borozdin otrzymał wsparcie w postaci grupy Lwowa (pułk dragonów kijowskich i 2. pułk jegrów) oraz Wederewskiego (pułk muszkieterów keksholmskich, sanktpetersburski batalion milicji ppłka Werewkina i dwa działa artylerii konnej). Całością grupy wsparcia i cofających się wojsk Borozdina miał dowodzić Lwow.
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Literówka: Werderewskiego.
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Dzięki za dotychczasowe informacje i wyjaśnienia.
Ilu żołnierzy mógł mieć batalion milicji ?
Jaką wartość bojową prezentował np. w odniesieniu do batalionu muszkieterów?
--------------------------------------------------
Odnośnie detalów umundurowania, to będzie można je dopracować na późniejszym etapie w tej chwili celem jest stworzenie w miarę poprawnych mundurów tzn. pozwalających na odróżnienie od siebie poszczególnych typów jednostek. Mundury składa się z gotowych elementów zawartych w programie/grze gdy ich nie ma w bazie danych gry pojawia się problem. Istnieje możliwość stworzenia nowych elementów ale jest to dość trudne i czasochłonne. Kolorystykę można właściwie kreować swobodnie.
Tworzona rekonstrukcja nie będzie zwykłą animacją, to będzie interaktywna bitwa bazująca na źródłach i rozgrywająca się na terenie stworzonym w oparciu o dane topograficzne srtm http://pl.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Ra ... hy_Mission i stare mapy terenu. Całość bazuje na możliwościach technicznych gry Napoleon Total War. Aby rozegrać taką bitwę trzeba posiadać ten konkretny produkt, który obecnie kosztuje około 40 zł. Bitwa tego typu przeznaczona jest do gry w trybie wieloosobowym poprzez Internet. Rozgrywanie tego typu bitew np. bitwy pod Marengo wygląda tak, że gracze posiadając wspomniany produkt i odpowiednią jego modyfikację zwierającą bitwy historyczne łączą się ze sobą i określają którymi siłami chcą dowodzić. Jeżeli jest np. czterech graczy, to wybierają oni scenariusz 2vs2 i dwóch z nich wybiera grę po stronie austriackiej; wtedy pozostali grają po stronie francuskiej. Gra odbywa się w czasie rzeczywistym więc nie ma podziału na tury itp. Wygrywa ta ze stron, która zajmie odpowiednie punkty zwycięstwa np. określone miejscowości na mapie lub jakiś inny obszar np. wzgórze, bród itp. W przypadku bitwy pod Raszynem jest to np. zajęcie Falent, Raszyna i np. wsi Dawidy. Stosujemy także system posiłków polegający na tym, że niektóre grupy jednostek są dostępne dopiero po pewnym czasie, co pozwala np. zasymulować pojawienie się pod Eylau Davouta i następnie oddziałów Neya. Oprócz posiadania gry trzeba dysponować w miarę wydajnym komputerem i dość dobrym łączem internetowym (ważna jest stabilność połączenia). Generalnie frajda jest wielka z rozgrywania takich wirtualnych starć bazujących na źródłach historycznych. Osoby grające w takie bitwy pochodząc z różnych krajów: Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Polski, Hiszpanii, Niemiec itp.
---
Czy ktoś mógłby zmienić nazwę tematu na: Rekonstrukcja wirtualna
Ilu żołnierzy mógł mieć batalion milicji ?
Jaką wartość bojową prezentował np. w odniesieniu do batalionu muszkieterów?
--------------------------------------------------
Odnośnie detalów umundurowania, to będzie można je dopracować na późniejszym etapie w tej chwili celem jest stworzenie w miarę poprawnych mundurów tzn. pozwalających na odróżnienie od siebie poszczególnych typów jednostek. Mundury składa się z gotowych elementów zawartych w programie/grze gdy ich nie ma w bazie danych gry pojawia się problem. Istnieje możliwość stworzenia nowych elementów ale jest to dość trudne i czasochłonne. Kolorystykę można właściwie kreować swobodnie.
Tworzona rekonstrukcja nie będzie zwykłą animacją, to będzie interaktywna bitwa bazująca na źródłach i rozgrywająca się na terenie stworzonym w oparciu o dane topograficzne srtm http://pl.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Ra ... hy_Mission i stare mapy terenu. Całość bazuje na możliwościach technicznych gry Napoleon Total War. Aby rozegrać taką bitwę trzeba posiadać ten konkretny produkt, który obecnie kosztuje około 40 zł. Bitwa tego typu przeznaczona jest do gry w trybie wieloosobowym poprzez Internet. Rozgrywanie tego typu bitew np. bitwy pod Marengo wygląda tak, że gracze posiadając wspomniany produkt i odpowiednią jego modyfikację zwierającą bitwy historyczne łączą się ze sobą i określają którymi siłami chcą dowodzić. Jeżeli jest np. czterech graczy, to wybierają oni scenariusz 2vs2 i dwóch z nich wybiera grę po stronie austriackiej; wtedy pozostali grają po stronie francuskiej. Gra odbywa się w czasie rzeczywistym więc nie ma podziału na tury itp. Wygrywa ta ze stron, która zajmie odpowiednie punkty zwycięstwa np. określone miejscowości na mapie lub jakiś inny obszar np. wzgórze, bród itp. W przypadku bitwy pod Raszynem jest to np. zajęcie Falent, Raszyna i np. wsi Dawidy. Stosujemy także system posiłków polegający na tym, że niektóre grupy jednostek są dostępne dopiero po pewnym czasie, co pozwala np. zasymulować pojawienie się pod Eylau Davouta i następnie oddziałów Neya. Oprócz posiadania gry trzeba dysponować w miarę wydajnym komputerem i dość dobrym łączem internetowym (ważna jest stabilność połączenia). Generalnie frajda jest wielka z rozgrywania takich wirtualnych starć bazujących na źródłach historycznych. Osoby grające w takie bitwy pochodząc z różnych krajów: Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Polski, Hiszpanii, Niemiec itp.
---
Czy ktoś mógłby zmienić nazwę tematu na: Rekonstrukcja wirtualna
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
"Animacja" to skrót myślowy. Co do liczebności batalionów milicji, to bywało różnie, ale zapewne 600 "z hakiem": dla przykładu wspomniany batalion "impieratorskij", późniejszy gwardyjski, liczył na wejściu 628 bagnetów a w chwili przejścia do Gwardii w styczniu 1808 - 634 bagnety. Milicje miały zwykle krótszy okres szkolenia, jednak często nadrabiały dobrym duchem bojowym. Wiele zależało od kadry dowódczej, którą stanowili ochotnicy szlacheccy (szeregi wypełniali poddani z danej guberni; z dóbr prywatnych ["wotczin"] albo państwowych, tj. carskich).
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Czy trzecia dywizja dragonów Milhauda walczyła w czasie pierwszego etapu bitwy? Wchodziła w skład kawalerii Murata ale nie ma o niej mowy w opisie starcia.
Czy kawaleria Lannesa brała udział w walkach w czasie pierwszej fazy bitwy?
Czy dysponujecie fotografiami terenu pierwszej fazy bitwy? Interesują mnie zdjęcia wzgórz i w ogóle wszelkich istotnych wyniosłości i obniżeń terenu.
Czy kawaleria Lannesa brała udział w walkach w czasie pierwszej fazy bitwy?
Czy dysponujecie fotografiami terenu pierwszej fazy bitwy? Interesują mnie zdjęcia wzgórz i w ogóle wszelkich istotnych wyniosłości i obniżeń terenu.
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Realny udział w wydarzeniach 10 VI 1807 miała dywizja dragonów Latour-Maubourga; zresztą pełniła tylko rolę osłony tyłów i lewego skrzydła jazdy atakującej Długołękę.
Z jazdy Lannesa Sasi (konkretnie kirasjerzy z pułku "Koenig") weszli do walki od koniec bitwy.
Z jazdy Lannesa Sasi (konkretnie kirasjerzy z pułku "Koenig") weszli do walki od koniec bitwy.
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Czy mógłbyś wskazać źródło, w którym mowa jest o zrównaniu liczebności pułków muszkieterskich i jegierskich w czasie kampanii 1807? Pytam bo trudno jest mi do tego przekonać kolegów opierających się na opracowaniach zachodnich.
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Subito, signore: tę informację podałem za rosyjskim historykiem i dyrektorem Muzeum Regionalnego w Bagrationowsku/Pr. Eylau Aleksandrem Arkadijevichem Panchenko, Oblik russkoj armii v kampaniju 1806-1807 g.g., [w:] Ejlau 1807 goda i Vostochnaja Prussija v epohu napoleonovskih vojn. Matierialy VII Miezdunarodnoj nauchnoj konfieriencii. Bagrationovsk, 9 fievrala 2007 g., Kaliningrad 2007, s. 66. Dosłownie Sasza napisał: "W 1806 utworzono 18 dywizji. Wszystkim pułkom piechoty narzucono skład w postaci trzech czterokompanijnych batalionów. Wszystkie pułki jegierskie pod względem liczebności zrównano z pułkami muszkieterskimi (według reguł obowiązujących w stanie wojny). Z reguły na front wyruszały dwa bataliony, podczas gdy trzeci pozostawał na kwaterach."
To ostatnie zdanie z kolei sprzeczne jest z przekazami odnośnie np. Heilsbergu 10 VI 1807, gdzie "bataliony pierwszy i trzeci rozwijano w linię a drugi stawał z tyłu w kolumnie", co zresztą obrazują plany bitwy ukazujące taki szyk pułków rosyjskich. Faktem jest, że w czasie trwania wojny Rosjanie uruchomili rezerwy, których użycia pierwotnie nie przewidywano. Pierwsza ich grupa dotarła wraz z Konstantym a drugą prowadził w liczbie 26 000 Łobanow-Rostowski (nie weszła już do walki).
Podana przez Panczenkę bibliografia obejmuje solidne sprawdzone pozycje, głównie rosyjskich autorów, w tym częściowo prace z ostatnich lat.
PS Sam też byłem na tej konferencji
.
To ostatnie zdanie z kolei sprzeczne jest z przekazami odnośnie np. Heilsbergu 10 VI 1807, gdzie "bataliony pierwszy i trzeci rozwijano w linię a drugi stawał z tyłu w kolumnie", co zresztą obrazują plany bitwy ukazujące taki szyk pułków rosyjskich. Faktem jest, że w czasie trwania wojny Rosjanie uruchomili rezerwy, których użycia pierwotnie nie przewidywano. Pierwsza ich grupa dotarła wraz z Konstantym a drugą prowadził w liczbie 26 000 Łobanow-Rostowski (nie weszła już do walki).
Podana przez Panczenkę bibliografia obejmuje solidne sprawdzone pozycje, głównie rosyjskich autorów, w tym częściowo prace z ostatnich lat.
PS Sam też byłem na tej konferencji

Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Czy dzieło Kossaka dotyczące bitwy pod Heilsbergiem dotrwało do naszych czasów? Gdzie mogę odszukać reprodukcję tego obrazu? W Interencie odszukałem jedynie mały plik graficzny słabej jakości.
-
- Posty: 7191
- Rejestracja: 19 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Lidzbark Warmiński
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Obraz z gdańskich koszar prawdopodobnie zaginął podczas wojny, znam tylko reprodukcje czarno-białe. W niezłym formacie jest (jako szkic olejny i sam obraz) w albumie Kazimierza Olszańskiego "Wojciech Kossak"; może też w innych albumach poświęconych Kossakom. Na ścianie mam reprodukcję niemiecką w sepii formatu ok. 30X40 cm w ramach.
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Dziękuje za informacje.
Wojciech Kossak zmarł w 1942 r. więc upłynęło już 70 lat, co oznacza, że wygasły już majątkowe prawa autorskie.
-------
Czy były jakieś regulacje odnośnie noszenia bikornów przez żołnierzy francuskich? Pytam gdyż na obrazach ( Knötel, Kossak) żołnierz nie noszą bikornów w taki sposób:
http://www.ecomodelismo.com/ECO_imgArt/ ... -08171.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Wojciech Kossak zmarł w 1942 r. więc upłynęło już 70 lat, co oznacza, że wygasły już majątkowe prawa autorskie.
-------
Czy były jakieś regulacje odnośnie noszenia bikornów przez żołnierzy francuskich? Pytam gdyż na obrazach ( Knötel, Kossak) żołnierz nie noszą bikornów w taki sposób:
http://www.ecomodelismo.com/ECO_imgArt/ ... -08171.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
Kod: Zaznacz cały
Podczas wojny każdemu z pułków grenadierskich i muszkieterskich przydzielano 6 dział z obsługą; natomiast w każdej rocie tych pułków szkolono do obsługi dział po 10 szeregowych (riadowych) i 2 podoficerów z tzw. "środkowego szeregu" (sriedniej szieriengi).
Re: Bitwa pod Guttstadt-Deppen - rekonstrukcja wirtualna
jeśli mnie pamięć nie myli - 3 funtowe