Wiec Pruski 21 kwietnia
: 20 kwie 2012, 18:08
za forum prusai.eu
ciekawe
Nadszedł czas na ujawnienie faktu, że Prusowie nie wyginęli ale nadal żyją i wiedzą z jakiego narodu pochodzą.
Najwyższy czas aby Prusowie poznali się wzajemnie i kontynuowali budowę swojego narodu jawnie bez ukrycia.
Pora na odbudowanie tego czego przez 700 lat nie zniszczyli Krzyżacy, Polacy, Czesi i inne nacje europejskie uczestniczące w krzyżowych wyprawach antypruskich.
Koniec wirtualnych Prusów – czas na żywych i realnych. Najwyższa pora byśmy się spotkali w realu i podjęli decyzje dla dalszego istnienia narodu, który nie zatracił swojej tożsamości przez 7 wieków.
Program wiestenweyte w Szczuplinach w dniu 21 kwietnia 2012 r.
Spotkanie właściwe rozpocznie się o godz. 1000 dnia 21.04.2012r., aczkolwiek byłoby miło gdyby Prusowie odbyli wycieczkę po pruskiej Sasinii znaczącej dla ruchu pruskiego i obfitującej w pruskie pamiątki mentalne i materialne:
Godz. 9.00 – spotkanie w Lubawie na Rynku przy fontannie – zwiedzenie grodziska położony w zachodniej części miasta nad rzeczką Sandelą, całkowicie zniszczone wskutek założenia na jego terenie żwirowni. Użytkowane było średniowieczu. Być może było ono siedzibą Surwabuna, który za namową biskupa Chrystiana 18 II 1216 r. udał się do Rzymu i przekazał Ziemię Lubawską (Lubovia) w opiekę papieżowi Innocentemu III)
1,5 km - przejazd do Fijewa (gdzie w 1264 r. Prusowie pod dowództwem Herkusa Monte pokonali krzyżaków, wciągając ich w zasadzkę. W bitwie tej poległo 40 braci zakonnych w tym sam Mistrz Krajowy Helmerich von Rechenberg. W historiografii niemieckiej wspomniana bitwa jest największą klęską wojsk zakonnych w walce z Prusami.),
3,7 km - przejazd do wsi Pątnica – gdzie w murze kościelnym widnieje postać „Baby pruskiej”. Kamienna rzeźba o długości 180 cm została wmurowana na zewnętrznej ścianie kościoła od strony północnej,
8,9 km - przejazd do wsi świnarc. Grodzisko pruskie położone jest przy północno-zachodnim krańcu jeziora Zwiniarz, po prawej stronie szosy z Łążyna do Zwiniarza. Obiekt posiada kształt podkowiasty. Pomimo zniszczenia jego wschodniej części w XIX w. podczas budowy drogi, nadal posiada on czytelną formę: doskonale zachowane pozostały wały w kształcie podkowy na koronie oraz wybrzuszony majdan. Od strony zachodniej dostępu do grodziska bronił głęboki na 12 m i szeroki na ok. 50 m parów, natomiast od północy wypływająca z jeziora Struga (dopływ rzeki Wel). W okolicy jeziora były podobno dawniej jeszcze 3 inne grodziska, które wchodziły w skład Ziemi Łążyńskiej (Lausania). Jej przedstawiciel Warpod przyjął chrzest i udał się za namową biskupa Chrystiana w 1216 r do Rzymu, gdzie oddał Lausanię w opiekę papieżowi Inocentemu III (por. Lubawa). Jest więc duże prawdopodobieństwo, że powyższe grodzisko było siedzibą Warpoda,
17,6 km - przejazd do wsi Szczupliny i spacer na pruskie grodzisko gdzie niedaleko ujścia rzeki Wel do jeziora Rumian wznosił się gródek obronny. Prawdopodobnie został on zniszczony w czasie II powstania pruskiego podczas najazdu Jaćwięgów pod wodzą Skomanda. Wzgórze po dawnym gródku najokazalej prezentuje się od strony południowej i wschodniej, gdzie jego wysokość dochodzi do 10 m wysokości.
Godz.10.00 – WISTENWAYTE: powitanie i dyskusja nad przyszłością ruchu pruskiego:
1) ustalenie kierunków działania:
a) integracja czy rozproszenie,
b) państwo czy federacja stowarzyszeń,
c) koegzystencja wirtualna czy realna,
d) skansenowość czy współczesność,
2) utworzenie Związku Prusów w Polsce:
a) nowe stowarzyszenie czy przekształcenie ze Stowarzyszenia Jaćwiesko-Pruskiego w ZPwP,
b) dyskusja nad statutem ZPwP i ustalenie:
nazwa
siedziba
miejsce corocznych wieców
związek wyznaniowy
OPP-organizacja pożytku publicznego
inne sprawy statutowe
c) sposób funkcjonowania ZPwP a pozostałych stowarzyszeń pruskich
3) kryteria pruskości: pochodzenie (genetyka? udokumentowani praprzodkowie? zrodzenie na pruskiej ziemii? utożsamienie kulturowe ?), oświadczenie „jestem Prusem” czy inne ?
4) przygotowanie wiecu Prusów w Polsce celem powstania Związku Prusów w Polsce i uzyskanie casusu mniejszości narodowej:
a) czas i miejsce
b) program wiecu
5) formy aktywizacji ruchu pruskiego:
a) medializacja
b) publikacje (książki, czasopisma, Internet itp.)
c) cotygodniowe spotkania klubowe
d) tworzenie burhów: pomezański, natangijski itp.
e) obozy wędrowne po kurhanach pruskich i miejscach znaczących
f) odzyskiwanie zabytków kultury pruskiej np. stalli wojowników tzw.bab pruskich,
g) rekonstrukcje bitewne (Rządz, Fijewo i in.)
h) strój galowy pruski
i) szkoła z językiem pruskim np. Kamieńsk
j) kursy języka pruskiego
k) tematyczne spotkania dyskusyjne:
Prusowie polscy za granicą
państwo czy asymilacja
pokój dzierzgoński-zwycięstwo czy porażka ?
miejsce ZPwP wśród wspólnot pruskich w innych państwach
6) tworzenie kraju – enklawy pruska przez zakup ziemi np. Warszkajty
7) inne propozycje uczestników spotkania.
Jest to wstępny program ramowy, który zaplanowałem do realizacji – teraz liczę na jego KONSTRUKTYWNE uzupełnienie, modyfikacje i aktywizacje przez każdego z pozostałych uczestników tego spotkania. Proszę o ich przesyłanie na mojego maila: lepel@post.pl.
Na to spotkanie zobowiązali się przybyć wszyscy znaczący Prusowie, którzy nie ukrywają swojej pruskości i są kreatorami tego ruchu w Polsce.
Jednocześnie informuję, że spotkanie odbędzie się w Agroturystyce Szczupliny http://digooarti.nazwa.pl/szczupliny/" onclick="window.open(this.href);return false;
gdzie możemy również zanocować jeśli uznamy taką konieczność – byłoby wskazane wstępnie poinformować czy będą zainteresowani, aby gospodarze mogli poczynić odpowiednie kroki. Agroturystyka ta oferuje również wyżywienie (szczegóły na stronie) ale też wskazane byłoby zaanansowanie tych potrzeb.
Leszek Listun Lepczyński
ciekawe
Nadszedł czas na ujawnienie faktu, że Prusowie nie wyginęli ale nadal żyją i wiedzą z jakiego narodu pochodzą.
Najwyższy czas aby Prusowie poznali się wzajemnie i kontynuowali budowę swojego narodu jawnie bez ukrycia.
Pora na odbudowanie tego czego przez 700 lat nie zniszczyli Krzyżacy, Polacy, Czesi i inne nacje europejskie uczestniczące w krzyżowych wyprawach antypruskich.
Koniec wirtualnych Prusów – czas na żywych i realnych. Najwyższa pora byśmy się spotkali w realu i podjęli decyzje dla dalszego istnienia narodu, który nie zatracił swojej tożsamości przez 7 wieków.
Program wiestenweyte w Szczuplinach w dniu 21 kwietnia 2012 r.
Spotkanie właściwe rozpocznie się o godz. 1000 dnia 21.04.2012r., aczkolwiek byłoby miło gdyby Prusowie odbyli wycieczkę po pruskiej Sasinii znaczącej dla ruchu pruskiego i obfitującej w pruskie pamiątki mentalne i materialne:
Godz. 9.00 – spotkanie w Lubawie na Rynku przy fontannie – zwiedzenie grodziska położony w zachodniej części miasta nad rzeczką Sandelą, całkowicie zniszczone wskutek założenia na jego terenie żwirowni. Użytkowane było średniowieczu. Być może było ono siedzibą Surwabuna, który za namową biskupa Chrystiana 18 II 1216 r. udał się do Rzymu i przekazał Ziemię Lubawską (Lubovia) w opiekę papieżowi Innocentemu III)
1,5 km - przejazd do Fijewa (gdzie w 1264 r. Prusowie pod dowództwem Herkusa Monte pokonali krzyżaków, wciągając ich w zasadzkę. W bitwie tej poległo 40 braci zakonnych w tym sam Mistrz Krajowy Helmerich von Rechenberg. W historiografii niemieckiej wspomniana bitwa jest największą klęską wojsk zakonnych w walce z Prusami.),
3,7 km - przejazd do wsi Pątnica – gdzie w murze kościelnym widnieje postać „Baby pruskiej”. Kamienna rzeźba o długości 180 cm została wmurowana na zewnętrznej ścianie kościoła od strony północnej,
8,9 km - przejazd do wsi świnarc. Grodzisko pruskie położone jest przy północno-zachodnim krańcu jeziora Zwiniarz, po prawej stronie szosy z Łążyna do Zwiniarza. Obiekt posiada kształt podkowiasty. Pomimo zniszczenia jego wschodniej części w XIX w. podczas budowy drogi, nadal posiada on czytelną formę: doskonale zachowane pozostały wały w kształcie podkowy na koronie oraz wybrzuszony majdan. Od strony zachodniej dostępu do grodziska bronił głęboki na 12 m i szeroki na ok. 50 m parów, natomiast od północy wypływająca z jeziora Struga (dopływ rzeki Wel). W okolicy jeziora były podobno dawniej jeszcze 3 inne grodziska, które wchodziły w skład Ziemi Łążyńskiej (Lausania). Jej przedstawiciel Warpod przyjął chrzest i udał się za namową biskupa Chrystiana w 1216 r do Rzymu, gdzie oddał Lausanię w opiekę papieżowi Inocentemu III (por. Lubawa). Jest więc duże prawdopodobieństwo, że powyższe grodzisko było siedzibą Warpoda,
17,6 km - przejazd do wsi Szczupliny i spacer na pruskie grodzisko gdzie niedaleko ujścia rzeki Wel do jeziora Rumian wznosił się gródek obronny. Prawdopodobnie został on zniszczony w czasie II powstania pruskiego podczas najazdu Jaćwięgów pod wodzą Skomanda. Wzgórze po dawnym gródku najokazalej prezentuje się od strony południowej i wschodniej, gdzie jego wysokość dochodzi do 10 m wysokości.
Godz.10.00 – WISTENWAYTE: powitanie i dyskusja nad przyszłością ruchu pruskiego:
1) ustalenie kierunków działania:
a) integracja czy rozproszenie,
b) państwo czy federacja stowarzyszeń,
c) koegzystencja wirtualna czy realna,
d) skansenowość czy współczesność,
2) utworzenie Związku Prusów w Polsce:
a) nowe stowarzyszenie czy przekształcenie ze Stowarzyszenia Jaćwiesko-Pruskiego w ZPwP,
b) dyskusja nad statutem ZPwP i ustalenie:
nazwa
siedziba
miejsce corocznych wieców
związek wyznaniowy
OPP-organizacja pożytku publicznego
inne sprawy statutowe
c) sposób funkcjonowania ZPwP a pozostałych stowarzyszeń pruskich
3) kryteria pruskości: pochodzenie (genetyka? udokumentowani praprzodkowie? zrodzenie na pruskiej ziemii? utożsamienie kulturowe ?), oświadczenie „jestem Prusem” czy inne ?
4) przygotowanie wiecu Prusów w Polsce celem powstania Związku Prusów w Polsce i uzyskanie casusu mniejszości narodowej:
a) czas i miejsce
b) program wiecu
5) formy aktywizacji ruchu pruskiego:
a) medializacja
b) publikacje (książki, czasopisma, Internet itp.)
c) cotygodniowe spotkania klubowe
d) tworzenie burhów: pomezański, natangijski itp.
e) obozy wędrowne po kurhanach pruskich i miejscach znaczących
f) odzyskiwanie zabytków kultury pruskiej np. stalli wojowników tzw.bab pruskich,
g) rekonstrukcje bitewne (Rządz, Fijewo i in.)
h) strój galowy pruski
i) szkoła z językiem pruskim np. Kamieńsk
j) kursy języka pruskiego
k) tematyczne spotkania dyskusyjne:
Prusowie polscy za granicą
państwo czy asymilacja
pokój dzierzgoński-zwycięstwo czy porażka ?
miejsce ZPwP wśród wspólnot pruskich w innych państwach
6) tworzenie kraju – enklawy pruska przez zakup ziemi np. Warszkajty
7) inne propozycje uczestników spotkania.
Jest to wstępny program ramowy, który zaplanowałem do realizacji – teraz liczę na jego KONSTRUKTYWNE uzupełnienie, modyfikacje i aktywizacje przez każdego z pozostałych uczestników tego spotkania. Proszę o ich przesyłanie na mojego maila: lepel@post.pl.
Na to spotkanie zobowiązali się przybyć wszyscy znaczący Prusowie, którzy nie ukrywają swojej pruskości i są kreatorami tego ruchu w Polsce.
Jednocześnie informuję, że spotkanie odbędzie się w Agroturystyce Szczupliny http://digooarti.nazwa.pl/szczupliny/" onclick="window.open(this.href);return false;
gdzie możemy również zanocować jeśli uznamy taką konieczność – byłoby wskazane wstępnie poinformować czy będą zainteresowani, aby gospodarze mogli poczynić odpowiednie kroki. Agroturystyka ta oferuje również wyżywienie (szczegóły na stronie) ale też wskazane byłoby zaanansowanie tych potrzeb.
Leszek Listun Lepczyński